Google rolt 'Mobile-Friendly' label uit

21 november 2014  |  Bron: Mediaweb

mobile900
Heb je ooit op een zoekresultaat in Google geklikt op je smartphone en kwam je terecht op een pagina waar de tekst te klein was, de linkjes zo klein waren dat je er nauwelijks op kon klikken en je opzij moest scrollen om alle teksten  te kunnen lezen?

Dit gebeurt meestal wanneer een website niet is geoptimaliseerd voor smartphones of tablets, of met andere woorden, een website die geen responsive design heeft.

"Dit kan een frustrerende ervaring zijn voor onze mobiele zoekers", aldus Google in een bericht aan alle webmasters.
Google kondigt in dat bericht aan dat met ingang van 18 november 2014 een label "mobile-friendly" toegevoegd zal worden aan hun mobiele zoekresultaten.

Mobile friendly

De komende weken rolt Google deze functionaliteit wereldwijd uit. Een pagina krijgt het label 'mobile-friendly' als die aan de volgende voorwaarden voldoet:

  • Geen gebruik van software die niet gebruikelijk is op smartphones, zoals Flash.
  • De tekst is leesbaar zonder zoomen.
  • De content past in z'n geheel op het scherm, zodat de bezoeker niet horizontaal hoeft te scrollen.
  • Links staan ver genoeg uit elkaar dat de juiste met een vinger kan worden geklikt.

Als je zeker wilt zijn dat jouw pagina aan deze criteria voldoet, controleer die dan met Google's Mobile-Friendly Test.

Google geeft aan dat dit label een eerste stap is in het helpen bij de algehele verbetering van de gebruikerservaring op het web voor mobiele gebruikers. Een volgende stap is zeer waarschijnlijk dat de mobile-friendly criteria ook gaan meewegen in de ranking. Google geeft namelijk aan daarmee momenteel te experimenteren.

Is jouw website nog niet geschikt voor smartphones, dan wordt het écht hoog tijd:

50% van alle retailgerelateerde zoekopdrachten komen deze feestdagen van smartphones.
Meer dan 60% van alle e-mails wordt geopend op smartphones.
Nu gaat Google mobile-friendly websites bevoordelen in de zoekresultaten.

Wil je advies over hoe jouw website deze belangrijke test van Google kan doorstaan, neem dan contact met ons op.